عناصر مهم در طراحی مراکز خرید

یک مجتمع تجاری برای اینکه بتواند بین رقیبان خود از نظر طراحی داخلی موفقیت بیشتری کسب کند، باید نسبت به اصول طراحی داخلی مجتمع تجاری آگاه باشد .

نکات مهم در طراحی داخلی مجتمع تجاری که باید توجه شود

طراحی داخلی مجتمع تجاری بسیار وابسته به نوع کسب و کار و نوع کالایی است که در این مکان به فروش می رسد. شاید در ظاهر امر، طراحی مجتمع های تجاری انواع کالا ها به یک شکل به نظر برسند ولی نوع کالایی که در آنجا عرضه می شود بر طراحی داخلی مجتمع تجاری بسیار تاثیر می گذارد. در ادامه به بررسی عناصر مهم در طراحی داخلی مجتمع تجاری می پردازیم.

عناصر مهم در طراحی مراکز خرید

عناصر مهم در طراحی داخلی مجتمع تجاری عبارتند از توجه به نوع کف سازی، نورپردازی، شکل دیوارها، ستون ها، فضای سبز و در نهایت مبلمانی که استفاده می شود.

تصویر۱

زیرساخت های مهم در طراحی داخلی

کف سازی از جمله عناصری مهم  در طراحی داخلی مجتمع تجاری است که در احساس بازدیدکنندگان و میزان رضایت آنها از مجموعه بسیار موثر است، کف مجتمع اصولا بیشتر از سقف مورد توجه قرار می گیرد و به دلیل رفت و آمد زیاد، کیفیت و دوام کف پوش ها اصلی ترین معیار در انتخاب کف پوش مناسب است. در مجتمع های تجاری به دلیل جابجایی وسیله ها و اجناس سنگین باید کف پوش به گونه ای انتخاب شود که در برابر فشار مقاوم باشد و با جابجایی، فشار یا کشیده شدن اشیا ردی از آنها بر روی کف باقی نماند. معمولا برای داخل مغازه ها از پارکت یا الوار استفاده می شود در صورتی که برای فضای بیرون از مغازه ها عمدتا از سنگ های مرمریت، گرانیت  و سرامیک استفاده می شود.  در نهایت خصوصیات هایی مانند رنگ و طرح مصالح در این فضاها با توجه به منطقه مجتمع تجاری انتخاب می شود.

 دیوارها و ستون نماها

دیوارها و ستون نماهای داخلی مراکز تجاری از جمله عناصری است که در جذب افراد می تواند موثر باشد اغلب دیوارها و ستون های مراکز تجاری توسط ویترین های فروشگاه ها و واحدهای تجاری پوشانده شده اند ولی با این حال می توان با استفاده از رنگ های جذاب و طرح های خاص مشتری ها و کاربران زیادی را جذب کرد. ستون نماها در واحد های تجاری  تیغه های جداکنندۀ بین  واحدهای مختلف هستند که در حقیقت چارچوبی برای ویترین ها هستند. با اینکه طرح و ظاهر دیوارها وابسته به واحدهای تجاری و ویترین های آنها است ولی می توان قسمت هایی را به خودپرداز، نمایشگرهای اطلاعات و تابلوهای راهنما اختصاص داد، علاوه بر این دیوارها مکان مناسبی برای تبلیغات است که باید از مصالح و پوشش های مناسبی برای این قسمت ها استفاده شود .  برای دیوارهای فضاهای بیرونی و عمومی عموما از سنگ های طبیعی، کاشی های سرامیکی، قاب های کامپوزیتی، آجر یا رنگ  استفاده می شود.

تصویر۲

زیبایی ظاهر در طراحی داخلی

برای رفع خستگی و آرامش مشتریان باید جایی برای نشستن و استراحت در طراحی داخلی مجتمع تجاری فراهم آید. مکان استراحت باید در قسمتی باشد که مزاحم رفت و آمد افراد نباشد و خللی در راهروهای مجتمع ایجاد نکند و عمدتا باید رو به ویترین های فروشگاه ها تعبیه شود تا مشتریان را به خرید تشویق کند.

تصویر۳

عناصر تزئینی

عناصر تزئینی در طراحی داخلی مجتمع تجاری می تواند شامل مجسمه ها و آبنماها یا آثار هنری باشند، استفاده از این عناصر سبب افزایش روحیه  و شادابی افراد می شود. مکان قرارگیری این عناصر تزئینی باید به گونه ای باشد که به چشم مخاطب بیاید ولی نه آنقدر زیاد که توجه مخاطب را از ماهیت اصلی مراکز خرید دور کند.

تصویر۴

نورپردازی

در نهایت نورپردازی جزو مهمترین عوامل در طراحی داخلی مجتمع تجاری به شمار می رود و بسیار در کیفیت فضا موثر است. نور و معماری موضوعاتی جداناپذیر که همواره بر هم تأثیر می گذارند. نور با مشخص کردن جهت، ضرب آهنگ، تفکیک، تأیید و سلسله مراتب در فضاهای معماری مشخصه هایی از فضای معماری را تعریف می کند.

1 دیدگاه برای “عناصر مهم در طراحی مراکز خرید”

  1. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *